fbpx

Alimente care provoaca balonare si alternative sanatoase

Click pe meniu. Avem pentru tine peste 100 de suplimente alimentare si cosmetice!

Alimentatia este una dintre cauzele frecvente ale tulburarilor digestive iar printre acestea se numara si balonarea. Nu este o problema de sanatate foarte grava, insa disconfortul specific nu poate fi trecut cu vederea si iti poate da peste cap planurile pentru o zi sau chiar mai multe.

Alimentele care baloneaza constituie cea mai putin ingrijoratoare cauza a acestei tulburari, insa aceasta nu inseamna ca disconfortul asociat este mai putin deranjant decat daca ar avea o cauza mai serioasa.

Asa cum probabil ti-ai dat seama, tema acestui articol este dedicata alimentelor care baloneaza, iar pe langa lista acestora iti vom explica si in ce consta aceasta tulburare precum si care sunt masurile de prevenire si alternativele alimentare mai putin daunatoare.

Ce este balonarea si cum se manifesta

Balonarea poate fi definita ca o stare neplacuta de plenitudine manifestata printr-o senzatie de presiune la nivelul abdomenului si umflarea acestuia, care apare de obicei dupa masa si genereaza o stare generala de indispozitie.

Pe langa senzatia de presiune si umflarea abdomenului, balonarea este insotita deseori de flatulenta si eructatii, precum si de durere abdominala mai mult sau mai putin pronuntata. Toate aceste simptome se datoreaza acumularii excesive de gaze in tractul digestiv, care sunt eliminate treptat prin flatulenta si eructatii. Pana la a fi eliminate, aceste gaze exercita presiune asupra receptorilor nervosi din peretii intestinali, provocand durerile abdominale de care vorbeam.

Disponibil la

Totodata, simptomele neplacute pot fi generate si de intensificarea contractiilor intestinale si uneori de inflamatiile care apar la nivelul tractului digestiv.

In afara alimentelor care baloneaza, alte cauze pot fi aerul inghitit atunci cand mananci repede si pe nemestecate, intoleranta sau alergiile la anumite ingrediente alimentare, stresul, alte tulburari sau boli digestive care incetinesc procesul de digestie si fac ca alimentele sa inceapa sa fermenteze in stomac si intestine, degajand astfel gaze.

Atunci cand nu este asociata cu alte probleme de sanatate, balonarea nu constituie un motiv de ingrijorare, determinand doar o stare neplacuta care se amelioreaza si dispare de la sine in decurs de cateva ore.

Ce alimente provoaca balonarea

De cele mai multe ori, balonarea apare ca urmare a consumului unor alimente cunoscute ca favorizeaza acumularea de gaze in tractul digestiv. Aceasta nu inseamna ca alimentele respective trebuie neaparat excluse din dieta – mai ales ca unele dintre ele contin substante beneficie pentru organism – fiind recomandat doar sa fie consumate cu moderatie.

Pe langa acest sfat, iti oferim in continuare si o lista cu alimentele care baloneaza, pentru a te ajuta sa-ti alcatuiesti un meniu echilibrat.

Leguminoasele

Efectul de flatulenta pe care il determina consumul de fasole a devenit de multa vreme proverbial, acesta aparand ca o consecinta a balonarii. Nu doar fasolea are acest efect, ci si celelalte plante din familia sa, iar aici ne referim la mazare, soia, naut si linte. Toate acestea sunt surse bune de proteine, fibre si carbohidrati sanatosi, insa acesti nutrienti pot sa provoace totodata si balonarea.

Ne referim in special la o grupa de carbohidrati specifici leguminoaselor, care nu sunt digerati in stomac si intestine, ajungand in colon unde intra in fermentatie sub influenta bacteriilor si degaja gaze care provoaca balonarea.

De asemenea, o alta cauza a balonarii dupa consumul de leguminoase este datorata continutului bogat in fibre, care nu se digera in tractul digestiv, insa intra intr-un proces de fermentare, care degaja gaze ce se adauga celor formate in colon.

Cruciferele

Varza este considerata un concurent serios pentru fasole in ceea ce priveste efectul de flatulenta, care este determinat si de aceasta data tot de balonare. Aceasta, pentru ca varza este cea mai consumata planta din familia sa, insa efectul de balonare este si de aceasta data specific pentru intreaga familie, numita crucifere. Astfel, pe lista alimentelor care baloneaza mai putem adauga conopida, broccoli si varza de Bruxelles.

Pe langa vitaminele si mineralele care constituie nutrienti esentiali, cruciferele contin si cantitati importante de fibre alimentare, care sunt importante pentru digestie insa au acest inconvenient legat de aparitia balonarii.

Disponibil la

Ceapa si usturoiul

Ingrediente nelipsite in bucataria autohtona si nu numai, ceapa si usturoiul aduc numeroase beneficii pentru sanatate, fara a mai pune la socoteala gustul si aroma inconfundabila pe care o confera oricarui preparat. Exista insa foarte putine lucruri perfecte pe lumea aceasta, iar ceapa si usturoiul nu intra in categoria lor. In compozitia acestora intra o categorie de fibre solubile numite fructani. Desi se dizolva in tubul digestiv si formeaza un lichid de consistenta unui gel, aceste fibre intra in fermentatie si degaja gazele care produc balonarea.

Riscul de balonare este mai scazut daca ceapa si usturoiul sunt preparate termic, insa acest proces le diminueaza savoarea.

Fructele

Considerate una din cele mai importante surse de vitamine si minerale, fructele nu sunt nici ele perfecte atunci cand este adus in discutie subiectul balonarii. Consumate proaspete si in cantitati, mari fructele pot fi considerate la randul lor alimente care baloneaza, din cauza continutului de fibre alimentare si fructoza. Daca despre fibrele alimentare am precizat pana acum ca fermenteaza si degaja gaze in tractul digestiv, acelasi lucru trebuie sa-l spunem despre fructoza, care este un indulcitor natural din categoria acelor carbohidrati despre care am amintit mai devreme in cazul leguminoaselor.

Prin fierbere sau alt proces de preparare termica o parte din fibre si continutul de fructoza dispar, insa odata cu ele si o cantitate importanta de vitamine si minerale. De aceea, este recomandat sa consumi fructele proaspete, insa in cantitati potrivite, pentru a evita balonarea si a profita din plin de proprietatile lor nutritive.

Bauturile acidulate

In cazul bauturilor acidulate este lesne de intuit mecanismul prin care cauzeaza balonarea, dat fiind faptul ca acestea contin particule de dioxid de carbon. Este vorba de un gaz, care prin ingerarea bauturilor acidulate se transfera in tractul digestiv, unde se acumuleaza si da acea senzatie neplacuta de plenitudine si presiune la nivelul abdomenului. Astfel, consumul unor cantitati mari de apa minerala, sifon, bauturi carbogazoase si bere poate duce la aparitia balonarii.

Alimentele care contin gluten sau lactoza

Aceste alimente pot sa provoace balonare doar in cazul unor anumite categorii de persoane care sufera de o forma de intoleranta alimentara. Intoleranta la gluten si cea la lactoza sunt cele mai cunoscute probleme de acest gen, care se manifesta prin tulburari digestive in urma consumului de alimente care contin ingredientele respective.

Glutenul se gaseste in grau, orz si secara iar lactoza este o substanta specifica laptelui de origine animala, astfel ca orice aliment care contine unul sau mai multe din aceste ingrediente poate genera balonare in cazul persoanelor cu intoleranta la gluten sau lactoza.

Cum sa previi balonarea cu ajutorul alimentelor

Revenim asupra recomandarii de a nu elimina definitiv din dieta alimentele enumerate mai sus, intrucat aceste contin numeroase substante nutritive necesare organismului. Trebuie sa ai grija doar la marimea portiilor si totodata sa eviti sa consumi mai multe zile la rand alimente care cauzeaza balonare. Spre exemplu, daca astazi ai avut in meniu fasole sau mazare, mane ar fi recomandat sa eviti sa mananci varza, conopida sau alte alimente din categoriile mentionate. De asemenea, sunt de evitat meniurile care combina doua sau mai multe tipuri de alimente care baloneaza, cum ar fi de exemplu iahnia de fasole cu salata de varza.

Disponibil la

Pentru a reduce riscul aparitiei unei astfel de probleme trebuie sa combini sau sa  alternezi alimentele care baloneaza cu cele care nu favorizeaza procesul de fermentare si astfel nu produc gaze in tractul digestiv. Iata care sunt acestea:

  • Carnea slaba – este vorba in mod special de carnea de pasare consumata fara piele, care este o buna sursa de proteine, are un continut scazut de grasimi saturate si este usor de digerat.
  • Pestele – poate fi incadrat tot la categoria „carne slaba”, fiind la fel de usor digerabil si avand un aport important de acizi grasi Omega-3.
  • Ouale – galbenusul concentreaza o cantitate importanta de nutrienti, albusul este plin de proteine iar consumul nu este asociat cu probleme digestive.
  • Fructe si legume – Exista si fructe si legume care nu provoaca balonarea, datorita faptului ca au un continut mai scazut de fructoza si carbohidrati greu digerabili. Dinte fructe amintim bananele, afinele, citricele, ananasul strugurii, in timp ce legumele recomandate sunt morcovii, cartofii, avocado, castravetii si dovleceii.
  • Alimentele fara lactoza sau gluten – sunt alimente dietetice destinate consumului de catre persoanele care sufera de intolerante alimentare. Alimente fara gluten sunt preparate din cereale din care s-a extras aceasta substanta sau din cereale care nu contin gluten (ovaz, porumb, orez). In mod similar, produsele fara lactoza contin lapte din care a fost eliminat acest compus sau sunt preparate cu lapte vegetal.

Disponibil la

Nu in ultimul rand, este important sa te hidratezi cu apa si sa nu-ti faci o obisnuinta din a consuma zilnic bauturi acidulate, care cresc riscul de balonare.

Asadar, balonarea este o tulburare digestiva frecventa care apare cel mai adesea ca o consecinta a consumului unor anumite alimente in cantitati mari, ceea ce duce la acumularea in exces de gaze in tractul digestiv. In mod normal, balonarea dispare de la sine pe masura ce aceste gaze sunt eliminate, iar daca persista sau apare frecvent fara a fi influentata de alimentatie, este recomandat sa te adresezi unui medic gastroenterolog, pentru ca poate fi un simptom al unei afectiuni digestive.

Autor: Catalin Tantareanu

Ti-a placut acest articol? Distribuie-l pe: