Sindromul de colon iritabil: cauze si tratament

Despre sindromul de colon iritabil s-a tot vorbit in ultima perioada. Sindromul este afectiunea digestiva inflamatorie, reprezentata prin distensie si dureri abdominale, flatulenta, diaree, manifestarile clinice fiind dependente de ingestia alimentara.

Tabloul clinic al bolii cuprinde alternanta starilor de constipatie cu cele de diaree, senzatie de defecatie incompleta, prezenta mucusului in scaun, dar si senzatie de greata. Extraintestinal, sindromul de colon iritabil se poate manifesta prin oboseala cronica, anxietate sau depresie, cefalee sau tulburari ale somnului.

Tulburarea gastrointestinala cronica poate aparea la una din trei persoane, mai afectate fiind femeile. Conform cercetarilor, aproximativ 25% din populatie se confrunta cu sindromul colonului iritabil, indiferent de varsta.

Cauzele, din pacate, sunt necunoscute, dar se asociaza o legatura cu sistemul nervos si sistemul imunitar. Pe de alta parte, specialistii cred ca alimentatia, stresul, fluctuatiile hormonale, sedentarismul sau abuzul de medicamente pot fi factori declansatori ai afectiunii.

Diagnosticul de sindrom de colon iritabil se pune in cazul in care simptomele enumerate anterior sunt prezente continuu sau recurent, cel putin trei luni pe an.

Ce trebuie sa stii despre sindromul de colon iritabil?

Sindromul de colon iritabil este cea mai intalnita tulburare intestinala. Aceasta nu se manifesta prin leziuni celulare sau de tesuturi, semnele variind ca gravitate de la o persoana la alta. Afectiunea cronica este benigna si nu da nastere bolilor grave, precum cancerul colorectal si colita ulcerativa, insa nici nu ne protejeaza de acestea.

Cel mai adesea, sindromul de colon iritabil presupune durere abdominala, balonare, constipatie, flatulenta, diaree si greata. Evolutia bolii presupune perioade manifeste si perioade de acalmie spontane, iar de cele mai multe ori simptomele nu dispar, ci persista toata viata. 

Asa cum spuneam anterior, boala are o prevalenta cu 67% mai ridicata in cazul femeilor, decat in cazul barbatilor. Studiile recente arata ca intre 5 si 20% dintre copiii cu varste cuprinse intre 4 si 12 ani acuza cel putin unul dintre simptomele de mai sus.

Majoritatea pacientilor cu sindrom de colon iritabil descriu o legatura intre ingestia alimentelor si aparitia sau exacerbarea simptomelor digestive. Specialistii cred ca legatura dintre mese si simptome poate fi o cauza a distensiei digestive, transformarii principiilor alimentare sub actiunea florei intestinale sau a raspunsului hormonal ori neuroendocrin pe care il declanseaza.

Cauzele si simptomele sindromului de colon iritabil

Stresul – majoritatea persoanelor cu sindrom de colon iritabil au observat ca simptomele se accentueaza in perioadele mai stresante, ca de exemplu, atunci cand urmeaza sa-si schimbe locul de munca.

Conform Anxiety Disorders Association of America, aproximativ 60% dintre pacientii cu sindrom de colon iritabil sufera de anxietate cauzata de grija pentru problemele de la serviciu, bani si problemele de sanatate. Astfel, cercetatorii sustin ca stresul si anxietatea pot face creierul mai sensibil la simptomele sindromului de colon iritabil, cel mai adesea, simptomele aparand spre finalul saptamanii sau lunii, cand trebuie intocmite diferite raportari.

Alimentatia – este o alta cauza care poate provoca sindromul colonului iritabil sa apara. Acest factor este inca studiat, descoperindu-se deja faptul ca unele alimente agraveaza sindromul de colon iritabil.

Cercetarile arata ca o alimentatie bogata in ciocolata si dulciuri ultra-procesate, grasimi, fasole, varza, conopida, broccoli, rosii, lapte cu lactoza, bauturi carbogazoase, produse bogate in gluten, poate duce la aparitia si la agravarea simptomelor sindromului de colon iritabil.

Fluctuatiile hormonale – in cazul femeilor, si fluctuatiile hormonale acutizeaza sindromul de colon iritabil, mai ales in perioada de ovulatie sau inainte de menstruatie. Progesteronul este un hormon cunoscut si pentru capacitatea de reducere a motilitatii intestinale.

Drept urmare, in partea a doua a ciclului menstrual, nivelul estrogenului este mai scazut, in timp ce progesteronul este relativ mare. Astfel, apar balonarea, constipatia si crampele abdominale inainte sau in timpul menstruatiei.

Sedentarismul si abuzul de medicamente

Sedentarismul – activitatea fizica zilnica este benefica din multe puncte de vedere. Ba mai mult, aceasta contribuie la buna functionare a tractului digestiv. De regula, persoanele care nu fac miscare, lucreaza mult de la birou sau cele care sufera de obezitate sunt mai predispuse la sindromul de intestin iritabil.

Abuzul de medicamente – consumul indelungat de antibiotice sau de antiacide deregleaza flora intestinala, mai ales daca in aceeasi perioada nu se administreaza si un probiotic. Mai mult decat atat, din cauza medicamentelor in exces, multe persoane consuma si laxative pentru a scapa de constipatie. Consumul laxativelor pe perioade indelungate poate duce la slabirea muschilor peretelui intestinal, reducandu-le acestora capacitatea de functionare.

Click pe imagine pentru a afla mai multe despre produs!

Disponibil la

Tratamentul indicat in sindromul de colon iritabil

O analiza asupra dietei zilnice si identificarea alimentelor care provoaca o sensibilitate la nivelul tractului intestinal, poate fi un pas important in ameliorarea simptomelor. Specialistii au identificat urmatoarele alimente benefice in cazul sindromului de colon iritabil:

Fulgii de ovaz, fasolea, merele si grapefruitul

Cresterea consumului de anumite fibre solubile sau insolubile poate contribui la reducerea simptomelor sindromului de colon iritabil. Pe de o parte, fibrele solubile absorb lichidul din intestine si ajuta la prevenirea diareei. Fibrele solubile importante pentru consum, in cazul acestei afectiuni, sunt: fulgii de ovaz, fasolea, merele si grapefruitul.

Pe de alta parte, fibrele insolubile ajuta trecerea resturilor alimentare prin intestine, astfel ajutand la evitarea constipatiei. Se recomanda consumul de grau integral, tarate si salata verde.

Iaurtul si ceaiurile

Ca probiotic natural, sunt recomandate iaurturile, in special cele grecesti. Acestea contin bacterii benefice in combaterea diareei, ajutand flora intestinala sa functioneze optim.

Consumat zilnic, ceaiul de menta relaxeaza intestinele, reduce spasmele si calmeaza durerea cauzata de gaze si de diaree, iar cel de ghimbir contribuie la sanatatea sistemului digestiv, totodata calmand si simptomele.

Aloe si anghinarea

O specie care ofera actiune puternic detoxifianta, aloe Ferox ajuta la curatarea colonului, contribuie la scaderea colesterolului si a trigliceridelor, avand in acelasi timp proprietati antidiabetice.

Anghinarea este un puternic antioxidant cu proprietati diuretice, care accelereaza tranzitul si ajuta la eliminarea toxinelor din colon. Pe langa reducerea colesterolului negativ, planta impiedica absorbtia de grasimi si zaharuri, prevenind astfel balonarea si crampele abdominale.

Exercitiile fizice

Exercitiile fizice zilnice pot contribui la reducerea stresului, elibereaza endorfinele (analgezice naturale) si mentin sistemul digestiv activ.

Metode de preventie

Pe langa evitarea consumului de alimente care pot provoca reaparitia simptomelor, miscarea zilnica, evitarea sedentarismului si a consumului abuziv de medicamente, precum si administrarea unor suplimente naturale pot ajuta la prevenirea sindromului de colon iritabil. 

FibroProtect este un produs natural, obtinut din semintele de Plantago ovata (Psyllium husk), planta originara din India si utilizata de mii de ani in medicina traditionala, cu rezultate extraordinare. Coaja de seminte de Psyllium reprezinta cea mai bogata sursa naturala de fibre alimentare (cca. 85%, din care peste 70% solubile).

FibroProtect contribuie la functionarea normala a tranzitului intestinal si asigura detoxifierea fiziologica a organismului. Datorita capacitatii deosebite de retinere a apei, fibrele din acest produs confera rapid senzatie de satietate, cu un aport de calorii neglijabil, putand fi astfel recomandate si in curele de slabire.

Ti-a placut acest articol? Distribuie-l pe: