fbpx

Lipsa de concentrare – cauze si remedii

Click pe meniu. Avem pentru tine peste 100 de suplimente alimentare si cosmetice!

In anumite situatii lipsa de concentrare constituie o reactie fireasca determinata de diversi factori ce tin de viata de zi cu zi. Spre exemplu, este normal sa nu te poti concentra dupa o noapte alba, dupa un efort prelungit, la finalul unei zile solicitante, atunci cand iti este foarte foame, astepti o veste importanta sau pur si simplu, activitatea care iti necesita atentia nu te atrage deloc.

Astfel de situatii pot fi usor remediate, dar adevarata problema apare atunci cand lipsa de concentrare se manifesta pe termen lung sau apare din ce in ce mai des. Din cauza capacitatii de concentrare tot mai reduse, sarcinile zilnice pe care le ai de indeplinit la munca, la scoala sau la facultate devin tot mai dificil de indeplinit, iar de multe ori chiar si activitatile relaxante cum ar fi cititul sau vizionarea unui film sunt greu de dus la bun sfarsit.

Problemele de concentrare nu trebuie ignorate pentru ca mai devreme sau mai tarziu vor atrage dupa ele si alte probleme care vor afecta calitatea vietii si uneori chiar sanatatea. Avand in vedere toate acestea, dorim sa iti explicam ce este lipsa de concentrare, cum se manifesta, care sunt cauzele sale si mai ales cum poti scapa de ea.

Ce inseamna lipsa de concentrare

Lipsa de concentrare poate fi definita ca o reducere semnificativa a capacitatii creierului de a face fata efortului mental pe care il presupune orice activitate ce necesita un minim de atentie. Persoanele cu probleme de concentrare au dificultati in a-si mentine atentia atintita asupra unei sarcini sau a unei activitati pentru o perioada mai lunga de timp.

Lipsa de concentrare nu constituie de fiecare data un motiv de ingrijorare, fiind firesc sa apara ocazional si in anumite circumstante. De exemplu, acesta este si motivul pentru care am amanat redactarea materialului de fata pana la aceasta data, pentru ca ne-ar fi fost mai dificil sa o facem in perioada Craciunului sau a doua zi dupa Revelion. De Craciun eram cuprinsi de febra Sarbatorilor, iar in prima zi din an am avut nevoie de odihna dupa noaptea de Revelion, ceea ce nu ne-ar fi permis sa ne concentram asupra unei astfel de sarcini.

Disponibil la

Dupa cum se vede, am revenit la capacitatea optima de lucru, astfel ca nu se poate spune ca lipsa de concentrare in contextul dat a reprezentat cu adevarat o problema. Cu totul altfel ar fi stat lucrurile daca nici la momentul actual nu am fi putut duce la indeplinire aceasta sarcina, iar publicarea materialului ar fi fost amanata cu cateva saptamani sau chiar luni.

Cum se manifesta lipsa de concentrare

In mod cert, cu totii am trecut printr-o astfel de experienta, asa ca manifestarile lipsei de concentrare sunt cunoscute, dar de cele mai multe ori sunt trecute cu vederea.

In cazul persoanelor cu probleme de concentrare atentia este distrasa usor de diferite ganduri sau alte activitati, prelungind astfel perioada de timp necesara in mod normal indeplinirii sarcinii principale.

De asemenea, lipsa de concentrare se caracterizeaza si prin reducerea capacitatilor cognitive, manifestata prin dificultatea de a face niste calcule sau deductii simple, de a intelege exact anumite cerinte sau indicatii sau de a memora niste informatii elementare. Incapacitatea de a lua decizii, greselile tot mai frecvente facute din neglijenta si dificultatea de a rememora lucruri petrecute recent sau informatii de baza sunt alte probleme de concentrare.

Pe acest fond, persoanele cu lipsa de concentrare au tendinta de a amana pe mai tarziu sarcinile sau activitatile pe care nu le pot duce la bun sfarsit, urmand apoi alte amanari, pana la apropierea termenului limita. In acest timp creste si nivelul de stres sub presiunea timpului, iar de cele mai multe ori sarcinile respective nu sunt indeplinite la termen sau sunt rezolvate defectuos.

Se poate ajunge astfel pana la pierderea locului de munca sau repetarea unui an la scoala ori facultate, iar de aici rezulta o serie de alte probleme de ordin social care isi pot pune amprenta si asupra starii de sanatate fizice si psihice. Astfel, problemele de concentrare pot sta la baza aparitiei anxietatii si depresiei si totodata pot sta la baza unor afectiuni metabolice declansate de stresul cronic.

Care sunt cauzele ce determina lipsa de concentrare

Cauzele lipsei de concentrare sunt multiple si pot sa tina de anumite circumstante, de stilul de viata sau de anumite probleme de sanatate, incluzand-le aici si pe cele care tin de latura psihica.

Cauze generale

In aceasta categorie intra cauzele cu care oricine se poate confrunta la un moment dat in viata si care nu reprezinta un factor major de risc daca aceasta confruntare are loc ocazional si nu devine o rutina.

Oboseala este una din cele mai frecvente cauze, la fel si calitatea scazuta a somnului, care nu permite o odihna suficienta pe timpul noptii. De asemenea, si epuizarea fizica ce apare la finalul unei activitati ce necesita efort intens scade capacitatea de concentrare, la fel si epuizarea psihica la finalul unei zile sau perioade foarte solicitante din acest punct de vedere.

Conteaza foarte mult si mediul in care iti desfasori activitatea ce necesita concentrare, pentru ca zgomotul puternic, lipsa lumini naturale, temperaturile prea ridicate sau scazute, dezordinea, lipsa curateniei, umiditatea si alti factori care provoaca disconfort iti pot distrage atentia.

De asemenea, starile emotionale puternice determina lipsa de concentrare, precum si anumite perioade din an cum ar fi sarbatorile – pe care le-am si dat exemplu – apropierea concediului sau revenirea din vacanta. Nici zilele de luni nu sunt foarte motivante, dat fiind faptul ca vin dupa weekend, la fel si cele de vineri, care preced aceasta perioada.

Nu in ultimul rand, se intampla de multe ori ca pur si simplu sa nu-ti placa ceea ce faci sau ca sarcina sa te depaseasca, situatii in care lipsa de concentrare e inevitabila.

Cauze medicale

Exista anumite afectiuni care afecteaza in mod direct capacitatea de concentrare, majoritatea din sfera bolilor psihice. Anxietatea si depresia sunt cele mai des intalnite, iar acestora li se adauga alte tulburari psihotice. In acelasi timp, si tulburarile neurodegenerative cauzeaza probleme de concentrare prin faptul ca sunt distruse celule din creier, in timp ce bolile tiroidiene determina dezechilibre hormonale care pot afecta functionalitatea sistemului nervos central.

Pe de alta parte, orice boala creeaza o oarecare indispozitie care scade puterea de concentrare, nemaivorbind de presiunea psihica pe care o creeaza un diagnostic grav.

Cauze care tin de stilul de viata

Alcoolul consumat in exces reduce temporar capacitatea de concentrare, iar daca devine un obicei, determina distrugerea celulelor nervoase din creier, facand ca problemele de concentrare sa devina permanente. Si fumatul afecteaza in timp capacitatile cognitive, iar in acelasi mod dar mult mai rapid actioneaza substantele interzise.

Totodata, dietele foarte restrictive pe termen lung lipsesc organismul de nutrienti esentiali necesari derularii proceselor cognitive, in timp ce o alimentatie nesanatoasa favorizeaza aparitia radicalilor liberi ce pot afecta celulele nervoase prin stresul oxidativ.

Sedentarismul este un alt obicei nesanatos care poate duce la aparitia lipsei de concentrare, in timp ce un stil de viata activ imbunatateste capacitatile cognitive.

In acelasi timp, odihna insuficienta, un program zilnic foarte solicitant si expunerea prelungita la stres constituie alte cauze ce determina problemele de concentrare.

Disponibil la

Cum sa scapi de lipsa de concentrare

Dupa cum ai putut observa, multe dintre cauzele generatoare ale lipsei de concentrare pot fi evitate, iar odata cu eliminarea lor dispare si efectul nedorit asupra capacitatilor cognitive. Asa cum a promis, iti prezentam in continuare cele mai simple modalitati prin care poti combate lipsa de concentrare si totodata poti preveni o astfel de problema.

  • Renunta la vicii – un pahar de alcool sau o tigara aprinsa nu te vor ajuta sa te concentrezi mai bine, ba chiar constituie un pretext pentru a-ti abate atentia de la ceea ce ai de facut. Despre efectele pe care aceste vicii le au asupra celulelor nervoase am amintit deja, asa ca reducerea consumului sau chiar renuntarea totala te va ajuta sa te concentrezi mai bine pe viitor si va preveni aparitia episoadelor de lipsa de concentrare.
  • Odihneste-te suficient – daca simti inca de la prima ora ca nu ai chef de munca iar acest lucru ti se confirma imediat ce ajungi la birou sau te apuci sa-ti faci temele, e foarte posibil ca acest lucru sa se intample pentru ca nu ai dormit destul. Organismul are nevoie de 7-8 ore de somn pe noapte pentru a-si reface rezervele de energie, iar un program de odihna mai scurt sau dezordonat, duce la aparitia problemelor de concentrare.  
  • Fa-ti timp pentru miscare – chiar daca lipsa de concentrare face sa para ca ziua nu are ore suficiente pentru cate treburi ai de rezolvat, incearca sa iti gasesti zilnic cel putin o jumatate de ora libera pentru a face miscare. Pentru inceput poti renunta la masina sau la transportul in comun pentru a merge pe jos la birou sau la scoala, iar daca drumul este prea lung, mergi pe jos macar cateva statii. Mai eficiente sunt exercitiile de intensitate medie sau ridicata, care favorizeaza eliberarea de endorfine in creier, ce induc o stare de bine si te ajuta apoi sa te concentrezi.
  • Adapteaza-ti dieta – o alimentatie sanatoasa are beneficii pe multiple planuri, imbunatatind inclusiv functiile cognitive si capacitatea de concentrare. Daca simti ca atentia iti este distrasa de la activitatile importante, consuma mai multe fructe si legume, cereale integrale, peste, carne slaba, lactate degresate, nuci si seminte. In acelasi timp, redu consumul de alimente grase sau prajite – mai ales daca obisnuiesti sa iti comanzi de la fast-food – produse de patiserie, dulciuri cu mult zahar, mancaruri picante, mezeluri si alte alimente procesate industrial.
  • Fa pauze cand ai mult de lucru – lipsa de concentrare poate aparea si in timp ce lucrezi, pe fondul suprasolicitarii creierului. De aceea este recomandat sa iei pauze scurte la intervale de 60-90 de minute, timp in care sa te ridici de la birou, sa faci cativa pasi pentru a te dezmorti, eventual sa iesi putin la aer.

La fel de important este sa iti amenajezi in mod adecvat spatiul de lucru, aceasta insemnand ca trebuie sa fie cat mai bine iluminat natural, sa fie bine aerisit, curat, ordonat si decorat intr-un stil cat mai familial, care sa te faca sa te simti in largul tau.

Autor: Catalin Tantareanu

Ti-a placut acest articol? Distribuie-l pe: