10 beneficii ale consumului de ulei de peste

Uleiul de peste este bogat in acizi grasi Omega-3 EPA si DHA, care sunt esentiali pentru buna functionare a metabolismului. Intr-adevar, pentru a obtine beneficii maxime din Omega-3, corpul uman are nevoie de un aport echilibrat de Omega-3 EPA si DHA.

Omega-3 a devenit un supliment alimentar esential in lumea moderna occidentala. Pestele si fructele de mare sunt principalele surse care il contin in cantitate semnificativa. Prin urmare, este esential sa le consumam de mai multe ori pe saptamana pentru buna functionare a sistemului imunitar si a celui cardiovascular. Cu toate acestea, nu este intotdeauna usor sa consumi la fel de mult peste, din cauza distantei fata de sursa sau chiar a costului acestor alimente.

Uleiul de peste, cunoscut pentru bogatia sa in Omega-3, se obtine din presarea tesuturilor biologice ale pestilor grasi. Printre cei selectati pentru producerea uleiului de peste este posibil sa se gaseasca pesti salbatici sau de crescatorie. Uleiul de calitate se produce din pestii salbatici. Printre acestia se numara heringul, sardinele, hamsiile, macroul, dorada sau chiar pestele spada. Majoritatea pestilor de crescatorie includ somonul sau codul.

Uleiul produs din pesti de crescatorie este de calitate mai slaba si poate contine chiar si metale grele. Toate uleiurile obtinute din acesti pesti nu sunt egale din punct de vedere calitativ si nici prin continutul lor de Omega-3. De aici si nevoia de a fi mai bine informati: ca sa alegem mai bine.

Uleiul de peste si istoria sa in tratarea afectiunilor

Cu aproape jumatate de secol in urma, danezii Dyerberg si Bang, la mijlocul anilor 1970, au constatat ca prevalenta evenimentelor cardiovasculare in randul eschimosilor din Groenlanda era semnificativ mai mica decat in​ randul danezilor. Deoarece dieta eschimosilor era, din punct de vedere cantitativ, la fel de bogata in grasimi si colesterol ca cea a danezilor, acestia au sugerat ca beneficiile pentru sanatate observate la eschimosi se datoreaza in principal consumului mai mare de acizi grasi polinesaturati din alimente de mare si uleiuri marine. Dupa lansarea acestui concept, mai multe studii pe animale si oameni au confirmat aparent ca acizii grasi ar putea exercita efecte benefice asupra lipidelor plasmatice, tensiunii arteriale, activitatii trombocitelor, trombozei, si ca inhiba sau intarzie dezvoltarea aterosclerozei.

La sfarsitul anilor 1990 si inceputul secolului al XX- lea, s-au realizat mai multe studii epidemiologice si clinice privind eficacitatea terapeutica a uleiului de peste. Aceasta intensificare a cercetarilor a contribuit la o mai buna intelegere a rolului Omega-3 EPA si DHA. Autoritatile medicale din majoritatea tarilor dezvoltate au inceput apoi sa recomande oamenilor sa consume mai mult peste, in special peste gras, pentru a reduce riscul bolilor cardiovasculare, printre altele.

De la inceputul anilor 2000, Omega-3 a castigat, de asemenea, popularitate ca tratament adjuvant pentru depresie.

Top 10 beneficii ale uleiului de peste

Desi corpul uman nu poate produce singur acizii grasi EPA si DHA, acestia joaca un rol foarte important in organism, cu efecte asupra intregului metabolism. Pentru a ne satisface nevoile zilnice si a ne mentine sanatosi, suplimentarea cu Omega-3 este, prin urmare, esentiala.

Se stie de multa vreme ca grasimile de la animalele marine au efecte benefice asupra organismului. Uleiul de ficat de cod a fost folosit in mod traditional in multe culturi pentru bogatia sa in calciu, vitamina D si beneficiile sale asupra sanatatii si dezvoltarii cognitive. Acum, Omega-3 se gaseste mai ales sub forma de capsule si se fabrica din pesti mici.

Pentru a-i ajuta pe cei care nu pot sau nu doresc sa consume peste in mod repetat (ar trebui consumat in fiecare zi!), este posibil sa se completeze aportul de Omega-3 sub forma unui supliment alimentar, in general in capsule.

Principalele virtuti ale uleiului de peste:

  • Contribuie la buna functionare a sistemului cardiac;
  • Bogat in vitamina D;
  • Amelioreaza simptomele artritei reumatoide;
  • Util in perioadele de depresie;
  • Contribuie la functionarea normala a creierului;
  • Contribuie la reglarea nivelului de trigliceride;
  • Ajuta la mentinerea tensiunii arteriale normale;

Pe langa prezenta unor cantitati mari de omega 3, uleiul de peste are si alte componente interesante. Grasimile de peste se deosebesc de grasimile de origine animala, in special prin caracteristicile lor de grasimi nesaturate. Trigliceridele, care se gasesc in cantitati mari in grasimile de origine marina, se descompun intr-un mod diferit atunci cand sunt asimilate de corpul uman, in comparatie cu grasimile animale si vegetale. Metabolismul lor fiind realizat intr-un mod diferit, efectele asupra organismului nostru sunt pozitive.

Grasimea animalelor marine contine, de asemenea, o sursa buna de iod. Anumiti compusi azotati care sunt foarte utili pentru organism au fost, de asemenea, evidentiati prin analize, cum ar fi fosfatidele care se afla in corelatie directa cu procesele de digestie. Acesti compusi ai azotului confera uleiului de peste culoarea maro si mirosul sau special.

Compozitia uleiurilor de peste demonstreaza prezenta hidrogenului si a sterolilor. Aceste ultime componente sunt importante in reglarea nivelului trigliceridelor din sange.

Nu in ultimul rand, uleiul de peste contine, de asemenea, vitamine importante pentru corpul uman. Acestea sunt in mare parte liposolubile, deoarece grasimea este utilizata de organismele vii pentru a stoca aceste substante valoroase. Astfel, animalele marine au o forma de vitamina D numita colecalciferol. Acesta este foarte important pentru formarea si rezistenta oaselor. Sa retinem ca, in majoritatea suplimentelor pe baza de ulei de peste, vitamina E (tocoferol) este adaugata la capsula de ulei de peste pentru o mai buna conservare a tuturor ingredientelor active ale uleiului de peste.

Beneficiile uleiului de peste asupra organismului

Beneficii ulei de peste: pierderea in greutate

Ca parte a unei diete echilibrate, Omega-3 si-a demonstrat capacitatea de a contribui la pierderea in greutate si de a imbunatati rezultatele in timpul dietei. Omega-3 ajuta la eliminarea grasimilor rele prin cresterea capacitatii metabolismului si datorita procesului numit lipoliza care consta in sintetizarea si distrugerea grasimilor prezente in adipocite. Omega-3 limiteaza, de asemenea, prezenta celulelor grase in organism, spre deosebire de Omega-6, care este continuta in cantitati prea mari in alimentele moderne. Prin urmare, uleiul de peste ajuta la reechilibrarea aportului Omega-3 / Omega-6, promovand astfel pierderea in greutate.

Beneficii ulei de peste: sport

Uleiul de peste este deosebit de popular printre sportivi si sportivii de top din mai multe motive. Util in perioadele de recuperare, pentru combaterea inflamatiei si pastrarea integritatii articulatiilor, uleiul de peste faciliteaza, de asemenea, cresterea masei musculare, contribuind in acelasi timp pierderea masei grase. Uleiul de peste sub forma de capsule este, prin urmare, o modalitate buna de a completa necesarul de Omega-3.

Beneficii ulei de peste: prevenirea inflamatiei

Numeroase studii au demonstrat rolul Omega-3 ca antiinflamator natural. Acestia joaca un rol valoros in vasodilatatie. Un raport de 6: 1 intre Omega-6 si Omega-3 este esential pentru protejarea organismului de inflamatii. Deoarece Omega-6 se regaseste in exces in dietele moderne, suplimentarea cu Omega-3 a devenit, prin urmare, aproape esentiala pentru pastrarea acestui raport.

Beneficii ulei de peste: imbunatatirea sanatatii inimii

Studiile stiintifice au demonstrat efectele cardio-protectoare ale uleiului de peste. Datorita actiunii sale asupra trigliceridelor in special, consumul de ulei de peste imbunatateste sanatatea inimii si contribuie la buna functionare a sistemului cardiac. Acizii grasi polinesaturati fac parte dintr-un mecanism prin care excesul de colesterol este transportat din tesuturi in ficat pentru eliminarea hepatobiliara, inhiband astfel dezvoltarea aterosclerozei.

Beneficii ulei de peste : ameliorarea durerilor articulare

Un raport bun intre Omega-3 si Omega-6 previne bolile articulare, cum ar fi artrita reumatoida si diferitele forme de inflamatie cronica. Studiile au reusit astfel sa demonstreze beneficiile suplimentelor sub forma de ulei de peste bogat in Omega-3 asupra sanatatii articulatiilor si o reducere semnificativa a inflamatiei.

Beneficii ulei de peste : reducerea colesterolului rau

Diverse studii efectuate pe un grup de barbati si femei in varsta de cincizeci de ani, cu colesterol ridicat si tensiune arteriala, au demonstrat capacitatea omega 3 de a reduce nivelul trigliceridelor din sange in curs de 12 saptamani. Aceste studii au demonstrat capacitatea Omega-3 de reducere a colesterolului rau (LDL) si de crestere a colesterolului bun (HDL) prin suplimentarea cu Omega-3.

Beneficii ulei de peste : oase sanatoase

Uleiul de peste contine Omega-3 si vitamina D, substante nutritive esentiale pentru construirea oaselor si absorbtia calciului de catre acestea. Acizii grasi EPA, continuti in cantitati mari in uleiul de peste, au un efect pozitiv asupra sintezei si mineralizarii matricei osoase si sunt, de asemenea, implicati in prevenirea bolilor degenerative si inflamatorii ale oaselor, cum ar fi osteoporoza.

Beneficii ulei de peste : combaterea depresiei

Studiile au aratat impactul pozitiv al Omega-3 din uleiul de peste asupra bolilor mintale, tulburarilor de dispozitie, anxietatii si depresiei. Ele reprezinta o alternativa sanatoasa la medicamentele anti-psihotice si antidepresive si nu au efecte secundare dovedite. In mod izolat de diferitii factori culturali, s-a evidentiat faptul ca rata depresiei a fost mai mica in tarile in care predomina o dieta bogata in peste.

Beneficii ulei de peste: reducerea apetitului

Omega-3 este legata de reducerea circumferintei taliei si de un raport mai favorabil talie-sold.

Aceasta pierdere a grasimii abdominale poate fi legata de reducerea poftei de mancare. De fapt, persoanele care introduc Omega-3 in alimentatie sufera de foame mai putin decat cele care nu o consuma.

Intr-un studiu pe persoane care urmeau o dieta de slabit, participantii din grupul care a consumat 1,3 g de Omega-3 pe zi au fost mai putin infometati si s-au simtit mai plini dupa masa.

Este important sa retinem ca persoanele carora Omega-3 le-a redus foamea erau obeze. S-ar parea ca Omega-3 poate reduce foamea la persoanele supraponderale, dar poate stimula apetitul la persoanele subponderale sau subnutrite.

Beneficii ulei de peste: alte domenii de cercetare

Pe langa miile de studii publicate deja cu privire la efectele uleiului de peste, sunt in curs de desfasurare cel putin alte 200 de studii pe o varietate de subiecte, legate de tulburari cardiovasculare, mintale si de dispozitie. Iata cateva dintre celelalte boli asupra carora cercetatorii considera ca uleiul de peste poate avea efecte benefice:

  • boala Alzheimer, declin cognitiv;
  • alergii, astm si eczeme;
  • cancer mamar;
  • degenerescenta maculara;
  • dureri menstruale.

Ulei de peste si ulei din ficat de cod: afla diferentele

Uleiul din ficat de cod si uleiul de peste sunt numele a doua produse diferite derivate din peste. Uleiul din ficat de cod este extras din ficatul de cod si uleiul de peste este extras din pestele intreg.

Atat uleiul din ficat de cod, cat si uleiul de peste sunt in mod natural bogate in acizi grasi Omega-3.

Uleiul din ficat de cod si uleiul de peste contin EPA si DHA.

Acidul gras Omega-3 cunoscut sub numele de acid alfa-lipoic (ALA) se gaseste in multe surse vegetale, dar numai sursele marine contin acizii grasi omega-3 cu lant lung numiti eicosapentaenoic (EPA) si docosahexaenoic (DHA). Numeroase studii stiintifice arata ca ar trebui sa consumam cel mai mult acizii grasi Omega-3 marini cu lant lung, deoarece acestia au dovedit efecte benefice asupra functiilor normale ale creierului, inimii si vederii.

Cat de mult Omega-3 exista in uleiul de ficat de cod?

Motivul pentru care uleiul de ficat de cod si Omega-3 sunt adesea asociate este ca uleiul de ficat de cod este cea mai buna sursa disponibila de Omega-3 marina. Aceasta nu inseamna ca alte surse sunt de calitate inferioara sau ca acizii grasi pe care ii contin sunt de calitate inferioara. Inseamna doar ca uleiul de ficat de cod are un continut mai mare de acizi grasi pe unitate de masura. O lingurita de ulei de ficat de cod (5 ml) contine 1200 mg acizi grasi Omega-3, inclusiv 600 mg DHA si 400 mg EPA.

Ulei de peste: administrare copii si adulti

Important: citeste eticheta!

Concentratia de Omega-3 din suplimentele de ulei de peste poate varia foarte mult. Prin urmare, este important sa citim cu atentie eticheta, deoarece este necesar sa diferentiem doza de Omega-3 de doza de ulei. De exemplu, majoritatea suplimentelor disponibile in prezent pe piata contin doar 300 mg de Omega-3 pe 1 g capsula (180 mg EPA si 120 mg DHA), dar unele contin mult mai mult. Unele uleiuri sunt disponibile sub forma lichida: eticheta trebuie sa indice in mod clar cantitatea de EPA si DHA pe lingurita.

Verifica ce volum de ulei sau cate capsule corespund cantitatilor de EPA si DHA afisate pe eticheta. Unii producatori listeaza cantitatile furnizate de mai multe capsule, ceea ce poate crea confuzie atunci cand se compara produsele. In cazul suplimentelor lichide, este normal ca doza afisata pe lingurita sa fie mai mare decat o capsula, deoarece aceasta doza este echivalenta cu aproximativ 5 capsule.

Administrare ulei de peste – adulti

In functie de nevoile proprii si de alimentatie (bogata in Omega-3 sau nu), este posibil sa adaptam consumul de ulei de peste. Pentru nevoi medii, imbunatatirea capacitatilor intelectuale si pentru optimizarea functiei cardiovasculare, recomandarea de consum este de 3 pana la 4 capsule de ulei de peste (1500-2000 mg) pe zi. Daca dorim sa reducem nivelul de trigliceride, putem lua 4-8 capsule pe zi (2000-4000 mg de ulei de peste), in timp ce daca suferim de osteoartrita sau artrita, putem consuma 4 capsule de ulei de peste (2000 mg) in combinatie cu 1 capsula de turmeric.

Administrare ulei de peste – copii

La copii necesarul pe zi de ulei de peste este mai mic. Astfel, se recomanda pana la 1500 mg pe zi, in functie de afectiune. Pentru anumite boli este necesara consultarea medicului.

Concluzii:

Chiar daca este recunoscuta pentru efectele benefce asupra sanatatii, Omega-3 din uleiul de peste nu este un medicament, ci o substanta nutritiva. Deci, nu te astepta la efecte rapide. La fel cum alimentatia sanatoasa nu consta doar intr-o masa, ci un obicei pe viata, consumul de Omega-3 trebuie sa fie regulat si pe o perioada lunga pentru a aduce beneficii. Omega-3 nu este un panaceu. Doar pentru ca incepi sa iei un supliment de ulei de peste nu inseamna ca te vindeci de artrita reumatoida! Dar te poti astepta la ameliorarea simptomelor daca o iei pe termen lung si in cantitate suficienta.

Politica de confidentialitate