Importanta zincului in organism

Zincul este un elementul esential tuturor formelor de viata din lume,de la diferite specii de celule, pana la mamifere si, inclusiv, specia umana. El este recunoscut ca mineralul responsabil pentru imunitate, fertilitate si pentru sanatatea pielii, a parului si a unghiilor.

Fiind vital pentru numeroase functii corporale importante, oligoelementul mineral, zincul, se poate gasi in diferite alimente sau sub forma unor suplimente alimentare. In organismul uman, acesta se regaseste in multe enzime – in rinichi, muschi, prostata, ficat, dar si in oase.

Cercetatorii au descoperit ca o doza zilnica de zinc poate stimula sistemul imunitar si poate ajuta la combaterea depresiei. Mineralul contribuie la dezvoltarea si multiplicarea celulelor din organism, drept urmare, persoanele care sufera de deficit de zinc sunt mai predispuse imbolnavirii. Asadar, lipsa acestuia, de multe ori poate determina scaderea imunitatii.

Mai mult decat atat, specialistii spun ca lipsa de zinc se manifesta adesea prin oboseala acuta, infertilitate, aparitia unor probleme ale pielii sau, la copii, poate incetini cresterea.

Prin 1961 au aparut primele studii care prezentau importanta prezentei zincului in alimentatie. Atunci s-a vorbit, pentru prima data, despre deficienta clinica de zinc, ca urmare a consumului mic de alimente care sa contina acest oligoelement.

Ce trebuie sa stii despre zinc

Asa cum spuneam, zincul este un mineral vital organismului, pentru ca are multiple efecte terapeutice asupra acestuia. Regasindu-se in aproape toate celulele din corpul uman, mineralul este un puternic antioxidant, care se implica, pe langa procesele legate de imunitate, fertilitate, echilibru hormonal, si in procese care sustin imbunatatirea starii emotionale si intelectuale.

Cercetarile arata ca un continut total de zinc in organismul unui adult este de 2-3 g. Aproximativ 60% se regaseste in muschii scheletici, cam 33% in oase, 6% in ficat si piele si doar 1% in sange. Este un constituent esential al complexelor enzimatice si metalo-enzimatice, avand un rol important in metabolismul celular.

Institutele Naționale de Sănătate din America recomanda o doza medie zilnica de zinc alimentar de aproximativ este 9-10 mg pentru femeile adulte si de 12-13 mg pentru barbatii adulti. Specialistii spun ca doza zilnica poate fi gasita, de exemplu, in trei – patru seminte de susan.

Beneficiile zincului

Numeroase studii arata beneficiile zincului pentru organismul uman. Cum spuneam si mai sus, acesta joaca un rol important in raspunsul imun, pentru cresterea si dezvoltarea organismului, dar si pentru functiile neurologice si de reproducere. Functiile zincului sunt determinate astfel:

  1. Functii catalitice;
  2. Functii structurale;
  3. Functii reglatoare.

Zincul este vital pentru crearea ADN-ului. Mineralul sustine cresterea si dezvoltarea celulelor organismului, sintetizeaza proteinele, vindeca ranile si are grija ca sistemul imunitar sa ramana sanatos. Pentru sugari, copii si adolescenti, acesta este foarte important pentru ca sprijina cresterea si dezvoltarea armonioasa a organismului.

Cercetatorii au descoperit ca suplimentele pe baza de zinc pot scurta cu pana la 40% durata racelii sau gripei. Ei recomanda tabletele care se dizolva lent pe limba, si nu pe cele care se inghit cu apa.

Zincul mentine vederea sanatoasa. El ajuta la prevenirea si la incetinirea bolilor cronice de ochi, cauza majora a pierderii vederii la varstnici. Studii actuale au demonstrat ca suplimentele zilnice de 80 mg de zinc combinate cu cupru si antioxidanți pot reduce cu 25% sansele de a dezvolta Degenerescenta Maculara Legata de Varsta (DMLV).

Zincul sustine si functiile neuronale, avand proprietati antidepresive. De asemenea, mineralul stimuleaza productia de serotonina, „hormonul fericirii”. Studiile realizate la nivelul creierului mai arata ca deficienta de zinc poate duce la Alzheimer, dificultati de invatare si memorare, convulsii, agresivitate si violenta.

Deficienta de zinc

Lipsa unei cantitati necesare de zinc pentru ca organismul sa functioneze in parametri normali poate sa apara in urma unei diete necorespunzatoare si nediversificate. Carenta de zinc poate sa apara si in perioada menstruatiei sau din cauza unor patologii hepatice, infectioase sau oncologice. De asemenea, persoanele care consuma constant alcool sau persoanele in varsta pot avea problem cu nivelul scazut de zinc din organism.

Lipsa zincului poate crea:

  • dezechilibru imunitar; 
  • vindecari tardive ale ranilor; 
  • insomnia; 
  • modificarea ratei de crestere; 
  • favorizeaza Degenerescenta Maculara Legata de Varsta; 
  • aparitia diareii acute; 
  • modificarea simtului gustativ si olfactiv; 
  • probleme cu auzul; 
  • caderea parului; 
  • aparitia hipogonadismului; 
  • manifestari cutanate.

Diagnosticarea carentei de zinc se face de catre medicul specialist prin test de sange si test de urina. Acesta trebuie sa cunoasca istoricul medical al pacientului, dar si daca urmeaza o dieta echilibrata si variata.

Alimente care contin zinc

Daca reusim sa mentinem o dieta echilibrata, organismul nu va avea de suferit din cauza deficitului de zinc. Urmatoarele alimente sunt bogate in zinc si ar trebui consumate cu precadere. Sursele naturale din care se poate administra mineralul sunt:

  • carnea rosie,
  • legumele,
  • fructele,
  • pestele,
  • fructele de mare,
  • lactatele,
  • ouale,
  • nucile.

Carnea rosie, precum: crustaceele, carnea de vita, porc, oaie, miel sunt bogate in zinc. De exemplu, 80 de grame de carne de vita contin 9 miligrame de zinc.

Legume precum: broccoli, sfecla roșie, ciupercile, cartofii, sparanghelul, varza, morcovii, varza de Bruxelles, salata verde, dovleacul, spanacul si rosiile pot contine cate 4 miligrame de zinc la suta de grame.

Fructele proaspete de ananas, mango, capsuni, portocale, banane, caise. De exemplu, 100 de grame de portocale contin 2 miligrame de zinc.

Pestele si fructele de mare precum: somonul, sardinele, tonul, homarul, scoicile, crabul sau midiile contin zinc. 100 de grame de ton contine 8 miligrame de zinc. Nutritionistii spun ca o portie de 100 de grame de stridii contine 39.3 mg de zinc, un homar mic gatit la abur contine 4 mg de zinc, iar piciorul crabului rege contine 4,5 mg de zinc.

Un alt aliment care contine o doza ridicata de zinc este cacaua. Astfel ca 100 de grame de ciocolata neindulcita conține 10 mg de zinc.

Lacatatele si ouale sunt surse bogate din acest mineral. De exemplu, 100 de grame de iaurt conțin 3 miligrame de zinc. Iar galbenusul de ou, pe langa zinc, mai contine si minerale precum fosfor, calciu si fier.

Fructele oleaginoase sunt surse bune. 100 de grame de caju, arahide, migdale, alune, fistic sau nuci contin 3 miligrame de zinc.

Zincul din produsele pe baza de cereale integrale si din proteine vegetale este mai putin biodisponibil, din cauza cantitatii lor mari de acid fitic, compus care inhiba absorbtia mineralului. O cana de cereale integrale, la micul dejun, contine 20 mg de zinc. Painea integrala crescuta, pe de alta parte, contine mai mult zinc biodisponibil decat painea integrala necrescuta. Iar o portie de 100 de grame de seminte de chia uscate contin 4.58 mg de zinc.

Neconsumate frecvent aceste alimente, apare deficitul de zinc si, automat, nevoia de suplimente.

Care este doza de zinc recomandata zilnic?

Cele mai bogate surse de zinc se gasesc in carne si produse animale, astfel ca vegetarienii si veganii sunt cei mai predispusi la deficitul de zinc. Acestia ar trebui sa dubleze doza zilnica recomandata pentru a se asigura ca organismul lor asimilieaza cantitatea optima de zinc.

Specialistii spun ca o doza zilnica de zinc variaza in functie de fiecare organism, de varsta sau de sex. Ei spun ca 8 mg de zinc pe zi pentru femei si 11 mg pe zi pentru barbati.

Pe de alta parte, excesul poate dauna sanatatii. Peste 40 mg de zinc poate provoca intoxicatie acuta, iar consumul a peste 150 mg de zinc pe o perioada indelungata poate provoca intoxicatie cronica. De asemenea, pot aparea simptome precum: stari de greata, voma, diaree si dureri de cap.

Politica de confidentialitate