fbpx

Rolul argininei in sustinerea sanatatii cardiovasculare

Click pe meniu. Avem pentru tine peste 100 de suplimente alimentare si cosmetice!

Probabil ca ai mai auzit pana acum vorbindu-se de arginina, dar ai trecut prea usor peste subiect considerand ca este aceasta este un element prea putin important pentru organism.  Daca ai procedat astfel, te-ai inselat in buna masura, intrucat arginina indeplineste multe roluri importante in organism si devine un element esential in anumite situatii.

Dupa cum ti-ai dat seama, acest articol iti propune o noua discutie despre arginina, iar daca paragraful introductiv pe care tocmai l-ai parcurs ti-a trezit interesul, te invitam sa parcurgi si randurile de mai jos. Vei putea afla astfel ce este arginina, care sunt rolurile sale in organism si mai ales cum ajuta in sustinerea sanatatii cardiovasculare. De asemenea, iti vom dezvalui si cele mai bune surse de arginina, impreuna cu recomandari referitoare la dozele zilnice necesare.

Ce este arginina

Arginina constituie materia prima pe care organismul o absoarbe din alimentele consumate, pentru a forma proteine care ii asigura buna functionare. Mai exact, arginina este unul din cei 20 de aminoacizi esentiali pe care organismul ii foloseste in sinteza proteinelor. Este vorba de macromolecule care indeplinesc roluri bine stabilite, asigurand derularea tuturor proceselor necesare functionarii organismului.

Acesta are capacitatea de-a produce arginina prin sinteza unui alt aminoacid numit L-Citrulina, insa cantitatea rezultata este insuficienta in raport cu nevoile zilnice, astfel ca aceasta trebuie suplimentata din resurse externe, mai precis din alimente.

Disponibil la

De ce este necesara arginina?

Asa cum spuneam, arginina indeplineste mai multe roluri importante in organism,  iar in lipsa unui aport optim, consecintele nu vor in tarzia sa apara.

  • In cazul copiilor, arginina stimuleaza secretia hormonilor de crestere contribuind astfel la dezvoltarea normala a celor mici pe tot parcursul perioadei de crestere.
  • Asa cum organismul foloseste L-citrulina pentru a produce acest aminoacid, arginina serveste la randul ei ca materie prima pentru sinteza altor molecule necesare precum ureea, creatinina, ornitina si oxidul nitric (despre care vom vorbi mai pe larg in capitolul urmator).
  • Este implicata si in procesul de formare a celulelor T care fac parte din structura sistemului imunitar si sunt esentiale in lupta impotriva agentilor patogeni.
  • Contribuie la formarea colagenului, grabind astfel vindecarea ranilor si conferind rezistenta si elasticitate cartilajelor din articulatii.
  • Stimuleaza totodata si secretia de testosteron, care este principalul hormon sexual masculin, iar in acest mod imbunatateste functionarea aparatului reproducator.
  • Arginina este implicata si in procesul de formare a ureei, ce are ca scop final eliminarea din organism a amoniacului, care este un produs rezidual.

Cum sustine arginina sanatatea cardiovasculara

Am precizat mai devreme ca arginina contribuie la procesul de formare a oxidului nitric si am promis ca vom reveni asupra acestui amanunt, intrucat este  un detaliu esential pentru tema principala enuntata in titlu.  Daca te intrebi de ce este atat de important oxidul nitric, iti putem raspunde ca acesta este raspunzator de controlul tensiunii arteriale iar prin acest rol are o influenta importanta asupra sanatatii cardiovasculare.

Oxidul nitric se formeaza in urma procesului de oxidare a argininei iar unul dintre rolurile esentiale pe care le indeplineste in organism consta in mentinerea elasticitatii vaselor de sange. Acest detaliu este foarte important, intrucat vasele elastice se dilata mai usor si permit trecerea unui flux mai mare de sange fara a creste presiunea cu care acesta circula prin artere. Cu cat vasele de sange sunt mai elastice, cu atat se reduce riscul de aparitie a hipertensiunii arteriale, care este cea mai frecventa afectiune cardiovasculara si totodata principala cauza declansatoare a celorlalte boli de aceeasi natura.

Asadar, arginina contribuie la prevenirea hipertensiunii arteriale – unul din principalii factori de risc pentru aparitia bolilor cardiovasculare. In acelasi timp, arginina poate fi folosita si in scop curativ, pentru tratarea hipertensiunii arteriale. In cazul pacientilor care sufera de aceasta afectiune, un aport sporit de arginina creste productia de acid nitric si astfel se imbunatateste gradul de elasticitate a vaselor de sange. Datorita acestui fapt vasele sanguine isi maresc volumul, ducand astfel la scaderea presiunii cu care sangele circula prin interiorul lor, adica a tensiunii arteriale. Aceasta va tinde spre valorile normale si astfel se reduc la minim riscurile reprezentate de hipertensiunea arteriala. Totodata, aceasta sustine functia erectila masculina.

Ce boli cardiovasculare pot fi prevenite sau ameliorate cu ajutorul argininei

In afara de hipertensiunea arteriala, un aport optim de arginina poate contribui la prevenirea altor boli pe care aceasta le genereaza si totodata poate contribui la reducerea riscului unor complicatii, in cazul in care aceste boli sunt deja instalate.

  • Boala arteriala coronariana – este o afectiune datorata ingustarii arterelor coronariene – acele vase de sange care alimenteaza inima cu sange si oxigen. Astfel se reduce fluxul de sange care iriga acest organ vital, inima primeste mai putin oxigen si creste riscul de infarct miocardic. Aceasta ingustare se datoreaza depunerii de placi de aterom pe interiorul arterelor.
  • Boala arteriala periferica – in mod similar arterelor coronariene, si arterele care furnizeaza stinge catre extremitatile membrelor se pot ingusta din cauza placilor de aterom, care sunt formate in special din colesterol. Muschii si celelalte tesuturi periferice primesc astfel mai putin sange, nu se pot oxigena corespunzator, iar primele simptome ale bolii sunt amorteala sau furnicaturile la nivelul membrelor, slabiciunea musculara, modificari ale aspectului pielii si intarzierea vindecarii ranilor. Daca nu se intervine la timp, lucrurile pot degenera ajungand-se chiar la amputatii datorate necrozarii tesuturilor.
  • Accidentul vascular si infarctul miocardic – nu sunt doua boli in sine, ci evenimente cardiace majore ce pot aparea pe fondul unor probleme cardiace care au la baza hipertensiunea arteriala. Accidentul vascular presupune intreruperea sau reducerea semnificativa a fluxului de sange care iriga o anumita zona, pe fondul infundarii unui vas de sange, fie din cauza acumularii placilor de aterom, fie din cauza unor cheaguri de sange. Infarctul miocardic se produce prin acelasi mecanism, insa de aceasta data este obturat un vas care iriga muschiul inimii – miocardul – iar portiunea afectata devine nefunctionala din cauza oxigenarii insuficiente a celulelor din tesutul cardiac.

Ce alimente contin arginina

Pentru ca organismul nu poate produce suficienta arginina pentru a acoperi integral nevoile sale, principala resursa ramane alimentatia, care furnizeaza o cantitate net superioara. Din fericire, arginina este prezenta intr-o gama variata de alimente si ar fi necesara o lista prea lunga pentru e le enumera pe fiecare in parte. Le vom mentiona insa pe categorii si astfel iti poti face o idee corecta despre ceea ce ar trebui sa consumi in mod frecvent pentru a beneficia de un aport optim de arginina.

  • Carne – indiferent ca vorbim de carne de pasare sau de carne rosie, orice portie iti va oferi un aport important de arginina. Cantitati mai mari contin carnea de curcan si carnea de vita, insa si carnea de pui, porc, oaie sunt optiuni demne de luat in considerare. Noi recomandam in mod special carnea de pasare datorita faptului ca are un continut mai scazut de grasimi saturate, care contribuie la cresterea nivelului de colesterol, implicit a tensiunii arteriale.
  • Peste si fructe de mare – daca doresti o dieta cu grasimi sanatoase si totodata un aport important de arginina, iti recomandam pestele si fructele de mare. Multi incadreaza aceste alimente la capitolul „carne alba”, dar am dorit sa facem o distinctie pentru a nu le pune la un loc cu carnea de pasare. Pestele gras este mai bogat in arginina, iar de aceasta data nu mai trebuie sa-ti faci griji in privinta grasimii, pentru ca aceasta contine acizi grasi Omega-3, benefici pentru organism.
  • Leguminoase – leguminoasele sunt cunoscute in special ca o buna sursa de fibre si proteine, insa in egala masura   contin si cantitati importante de arginina. Astfel, o dieta care include fasole, mazare, naut soia sau linte iti poate oferi un pachet generos de substante nutritive dintre care nu lipseste nici arginina.
  • Nuci si seminte – exista un paradox legat de aceste alimente, constand in faptul ca, desi sunt considerate cele mai bogate surse de arginina, sunt consumate in cantitati mici. Un exemplu elocvent ar fi semintele de dovleac si cele de susan, care contin mai multa arginina decat alimentele mentionate anterior daca, am face comparatie la suta de grame. Si despre nuci se poate spune acelasi lucru, la fel si despre migdale, fistic, alune sau caju.

Disponibil la

In ceea ce priveste aportul optim de arginina de care are nevoie o persoana adulta, acesta se stabileste tinand cont de cat de activa este persoana respectiva. Mai precis, in cazul persoanelor active se recomanda o doza zilnica de 3-5 grame, in functie de intensitatea efortului depus si de frecventa activitatilor fizice, in timp ce pentru persoanele care nu fac foarte multa miscare, sunt suficiente doua grame de arginina pe zi.

Dupa cum vezi, dozele recomandate sunt mici si usor de obtinut printr-o alimentatie echilibrata, astfel ca nu trebuie sa te preocupi in mod special de acest aspect. In caz contrar, risti sa cazi in extrema cealalta care poate atrage dupa sine o serie de consecinte negative. Cele mai severe dintre acestea pot fi scaderea tensiunii arteriale sub limita normala, inflamarea cailor respiratorii, aparitia herpesului si cresterea nivelului de acid uric din organism. In rest, alte efecte nedorite ale excesului de arginina pot fi balonarea si alte tulburari digestive precum si aparitia de eczeme cutanate.

Autor: Catalin Tantareanu

Ti-a placut acest articol? Distribuie-l pe: