fbpx

Febra musculara – cauze, simptome si remedii

Click pe meniu. Avem pentru tine peste 100 de suplimente alimentare si cosmetice!

Febra musculara este o problema comuna care apare ca o consecinta a unui efort de o intensitate mai mare decat cea cu care sunt muschii obisnuiti si deseori este considerata ca fiind normala dupa o activitate fizica solicitanta. In cele mai multe cazuri, febra musculara nu ridica probleme deosebite si dispare de la sine in decurs de cateva zile, insa manifestarile genereaza un anume grad de disconfort iar de multe ori afecteaza mobilitatea.

Desi vorbim despre o problema frecventa, febra musculara are unele necunoscute pentru multi din cei care se confrunta cu ea, astfel ca am decis sa tratam subiectul pe larg in cadrul acestui articol. Din cuprinsul sau poti afla ce este febra musculara, ce o cauzeaza si cum se manifesta. De asemenea, iti vom dezvalui si cele mai eficiente remedii pentru febra musculara, precum si metodele prin care poate fi prevenita.

Ce este febra musculara

Febra musculara se defineste ca fiind o senzatie de durere sau disconfort la nivelul muschilor, care se instaleaza la scurt timp dupa un efort fizic intens ce a suprasolicitat muschii afectati. Explicatia pentru aparitia febrei musculare sta in faptul ca suprasolicitarea duce la aparitia de mici fisuri la nivelul fibrelor musculare, ca urmare a contractiilor repetate. Sunt leziuni microscopice care la inceput sunt asimptomatice, insa odata aparute genereaza un proces inflamator. Inflamatia este fireasca in astfel de situatii pentru ca face parte din procesul de vindecare a fibrelor musculare, insa are dezavantajul de a genera durerea si celelalte manifestari specifice febrei musculare.

Disponibil la

De asemenea, febra musculara este si o consecinta a faptului ca in muschi se acumuleaza acid lactic, care se formeaza atunci cand celulele musculare sunt fortate sa produca o cantitate mare de energie in conditiile unui aport de oxigen limitat. Este un proces fiziologic firesc ce are loc la nivelul muschilor in situatii de solicitare intensa, iar acidul lactic acumulat creeaza presiune asupra fibrelor musculare. Asa se explica febra musculara, ale carei simptome se amelioreaza pe masura ce acidul lactic se resoarbe.

Care sunt cauzele care genereaza febra musculara

In cele mai multe cazuri, febra musculara este rezultatul cumulului celor doi factori descrisi in capitolul anterior, mai exact aparitia fisurilor microscopice la nivelul fibrelor musculare urmata de inflamarea acestora si acumularea de acid lactic in muschi.

In speranta ca am reusit sa explicam destul de clar mecanismul aparitiei febrei musculare, trecem acum la prezentarea factorilor care declanseaza acest mecanism.

Cauza principala pentru febra musculara o reprezinta activitatile fizice care solicita muschii dincolo de nivelul de confort cu care sunt obisnuiti. Spre exemplu, o persoana sedentara poate face febra musculara si dupa o plimbare mai lunga pe jos, in timp ce o persoana activa nu va avea nicio problema intr-o situatie similara. Cu toate acestea si persoanele foarte bine antrenate se confrunta frecvent cu febra musculara in urma exercitiilor intense. Diferenta consta in faptul ca cei care fac miscare frecvent au un grad mai mare de rezistenta la efort iar muschi lor pot face fata unor activitati mai intense, in timp ce persoanele mai putin active risca sa faca febra musculara si in urma unor activitati banale cum ar fi urcatul scarilor sau taiatul lemnelor.

Activitatile fizice cu o predispozitie mai ridicata in ceea ce priveste febra musculara sunt alergarea, mersul pe bicicleta, flotarile si genuflexiunile, saritul corzii. Daca mergi la sala si incerci niste exercitii noi sau daca iesi dupa mult tip la un fotbal ori un baschet cu prietenii, nu trebuie sa te mire daca vei face febra musculara, intrucat vei solicita niste muschi insuficient antrenati pentru astfel de activitati.

De asemenea, te poti alege cu febra musculara daca obisnuiesti sa folosesti liftul si trebuie sa urci in mod repetat pe scari cand se defecteaza, dupa o drumetie la munte, sau dupa ce ai ridicat ori manipulat obiecte grele. In acelasi timp, si miscarile repetitive care nu presupun un efort prea mare pot cauza febra musculara.

Disponibil la

Nu in ultimul rand, poti face febra musculara si daca nu te hidratezi suficient in timpul efortului, daca treci brusc de la o perioada de pauza la antrenamente intense si daca nu faci cateva minute de incalzire inainte de orice activitate fizica ce presupune un grad cat de mic de efort.

Cum se manifesta febra musculara

Febra musculara nu apare pe parcursul sau imediat dupa incheierea activitatii fizice, atunci cand muschii sunt incalziti. Aceasta poate fi eventual anticipata la finalul antrenamentului prin senzatia de slabiciune musculara dar si cea de incarcare a muschilor, datorata acumularii de acid lactic. Simptomele de febra musculara apar in decurs de 24-48 de ore, pe masura ce evolueaza procesul inflamator determinat de fisurarea fibrelor musculare.

Durerea musculara este cel mai frecvent si totodata cel mai evident simptom, fiind localizata la nivelul muschiului afectat si variind in intensitate. In unele cazuri durerea este insotita de rigiditate musculara, iar ambele simptome determina si reducerea mobilitatii. Muschii afectati pot deveni si sensibili la atingere, orice presiune cat de mica provocand o durere ascutita.

Un alt simptom care poate aparea in caz de febra musculara este inflamatia locala, mai ales in cazul in care fibrele lezate sunt aproape de suprafata pielii.

In formele usoare, febra musculara se poate manifesta doar printr-o senzatie de oboseala sau slabiciune la nivelul muschilor, care dispare dupa o zi de odihna.

Disponibil la

Ce remedii sunt eficiente impotriva febrei musculare

Febra musculara nu ridica probleme deosebite si se vindeca de la sine in interval de 3-7 zile, insa durerea si reducerea mobilitatii pot genera un anume grad de disconfort. Din fericire, exista o serie de remedii pentru febra musculara, care te ajuta sa grabesti procesul de vindecare si pe care ti le prezentam in cele ce urmeaza.

  • Aplicarea de comprese reci – compresele reci calmeaza durerea si reduc inflamatia, iar din acest motiv sunt recomandate ca remediu impotriva febrei musculare. Poti aplica timp de un sfert de ora o punga cu gheata pe locul dureros sau un prosop umezit si lasat cateva minute la congelator, dupa care se indeparteaza compresa si se asteapta alte 15 minute pana sa se repete procedura.
  • Baile cu sare – apa calduta si sarata are efect relaxant asupra muschilor, reducand tensiunea musculara si totodata intensitatea durerii.
  • Masajul – daca durerea musculara nu este insotita de sensibilitate la atingere, masajul usor este un alt remediu eficient, pentru ca stimuleaza circulatia sangelui la nivelul muschiului si astfel grabeste procesul de vindecare.
  • Exercitiile de streching – aceste exercitii constau in intinderea usoara a muschilor pentru a relaxa fibrele musculare tensionate si a stimula totodata circulatia sangelui. La nivelul muschilor ajunge astfel o cantitate mai mare de oxigen si substante nutritive care sunt necesare refacerii fibrelor fisurate.
  • Medicamentele antiinflamatoare – daca durerile sunt greu de suportat, iar remediile mentionate mai sus nu au dat rezultate, febra musculara poate fi tratata si cu antiinflamatoare nesteroidiene, ce reduc inflamatia si intensitatea durerii, insa nu intervin in niciun fel in procesul de vindecare.
  • Odihna – este foarte important ca in perioada de refacere muschiul sa nu fie solicitat, iar din acest motiv se recomanda repaus total pana cand durerea si celelalte simptome dispar definitiv.

Cum sa previi febra musculara

Pentru a evita febra musculara este necesar sa isi pregatesti muschii inainte de efort si totodata sa facilitezi trecerea de la starea de solicitare intensa la cea de repaus. De aceea, fiecare antrenament sau activitate fizica ce necesita efort trebuie precedata de o sesiune de incalzire, pe parcursul a 10-15 minute. Aceasta consta in miscari usoare menite sa  stimuleze circulatia sanguina si sa pregateasca muschii si articulatiile pentru efortul ce va urma. Totodata, nicio astfel de activitate nu trebuie sa se incheie fara o repriza de streching, care ajuta muschii sa se relaxeze si faciliteaza absorbtia acidului lactic acumulat.

Un alt sfat este sa nu te fortezi mai mult decat simti ca poti duce, pentru ca suprasolicitarea determina aparitia febrei musculare. Daca vrei sa-ti dezvolti masa musculara, mareste treptat intensitatea exercitiilor si lucreaza in sedinte separate fiecare grupa de muschi pentru a le da posibilitatea sa se refaca dupa efort.

Disponibil la

Hidrateaza-te foarte bine in timpul activitatilor solicitante, fiind recomandat sa folosesti bauturi izotonice, care contin electroliti. Acestia sunt saruri minerale care mentin echilibrul hidric in organism si care se elimina in cantitati mari prin transpiratie, de aceea este nevoie de bauturi care sa completeze rezerva din organism si sa previna deshidratarea.

Pentru prevenirea accidentarilor si a febrei musculare iti mai recomandam sa apelezi si la suplimente de magneziu in timpul antrenamentelor solicitante, acesta fiind un mineral indispensabil bunei functionari a sistemului muscular. Magneziul controleaza contractiile si productia de energie la nivelul muschilor si totodata contribuie la regenerarea tesuturilor musculare.

Deficitul de magneziu se numara printre cauzele leziunilor musculare precum intinderile, contracturile sau rupturile si totodata favorizeaza aparitia febrei musculare. Din acest motiv, administrarea suplimentelor cu magneziu in timpul antrenamentelor te poate scuti de multe probleme. Un alt sfat este sa eviti sedentarismul pentru ca lipsa activitati fizice duce la slabirea muchilor, iar in aceste conditii activitatile care nu necesita un efort sporit vor deveni solicitante pentru organism, facand ca febra musculara sa apara tot mai des.

Autor: Catalin Tantareanu

Ti-a placut acest articol? Distribuie-l pe: